Jumat, 28 Februari 2014

Browse Manual » Wiring » » » » » PM Terguling Kalah Undi

PM Terguling Kalah Undi


Foto : PM Australia Julia Gillard (Reuters) 
 Foto : PM Australia Julia Gillard (Reuters)
 
CANBERRA - Perdana Menteri Australia Julia Gillard kalah dalam undi yang dilaksanakan Parti Buruh hari ini. Kevin Rudd selaku rival Gillard secara resmi akan menggantikan kedudukan Gillard.

Usai meraih kemenangannya dalam undian, Rudd boleh memimpin kembali pemerintahan di Negera Australia hingga pemilihan parlimen akan datang. Seperti diketahui, Rudd bertinjauan mendapatkan 57 suara, sedangkan Gillard hanya 45. Demikian, seperti diberitakan Associated Press, Rabu (26/6/2013).

Kebelakangan ini, dukungan politisi Buruh terhadap Rudd memang dinyatakan lebih tinggi dibanding Gillard. Beberapa ahli politik kunci di Parti Buruh juga memutuskan untuk mendukung lelaki yang pernah menjadi Menteri Luar   Australia itu.

Namun Rudd tetap dihadapi dengan tentangan yang sengit. Banyak pendapat yang menyebutkan bahawa Parti Buruh boleh kalah telak dalam pemilihan September akan datang.

"Faktanya adalah, ramai  anggota parlimen yang meminta saya untuk bertanding merebutkan kepemimpinan di parti ini. Itu semua disebabkan   masalah-masalah yang kita hadapi ketika ini," ujar Rudd.

Seperti diketahui beberapa pegawai tinggi Australia seperti Wayne Swan dan Menteri Komunikasi Stephen Conroy mengatakan bahawa mereka tidak akan meneruskan pekerjaannya di bawah kepemimpinan Rudd. Namun Rudd mengatakan, dia tidak akan menghukum  ahli politik  yang setia dengan Gillard. (AUL)okezone

Tidak ada komentar:

Posting Komentar