Selasa, 04 Februari 2014

Browse Manual » Wiring » » » » » » » » Lelaki ditangkap kerana panjat pagar Istana Buckingham

Lelaki ditangkap kerana panjat pagar Istana Buckingham

    detikNews
 
 Ilustrasi (EPA)
London - Polis England menangkap seorang lelaki yang berusaha menerobos masuk ke Istana Buckingham. Lelaki ini ketahuan memanjat pagar Istana Buckingham yang menjadi kediaman Ratu Elizabeth II.

Juru Cakap Polis Metropolitan London menuturkan, tidak ada seorang pun anggota keluarga Kerajaan Inggeris ketika insiden ini terjadi pada Isnin (2/9) malam waktu setempat. Lelaki ini langsung ditangkap  oleh anggota keselamatan setempat.

"Berada di kawasan yang terbuka untuk publik ketika siang hari," jelas juru Cakap Polis Metropolitan London, seperti dilansir AFP, Sabtu (7/9/2013).

Lelaki ini ditangkap atas dakwaan rompakan, masuk ke properti orang tanpa izin dan dugaan tindakan jenayah.

Pada waktu terpisah, seorang lelaki lainnya bertinjauan ditangkap di luar Istana Buckingham yang ada di pusat kota London ini. Dia   ditangkap atas dakwaan konspirasi rompakan.

"Penyiasatan atas kejadian ini masih dilakukan," ucap juru cakap tersebut.

Kedua lelaki   ini dibawa ke balai polis  pusat untuk diperiksa. Tidak diketahui pasti mengapa insiden ini baru diungkap sekitar 5 hari setelah kejadian. Pihak Istana Buckingham menolak untuk berkomentar.

Saat kejadian, Ratu Elizabeth II diketahui sedang menghabiskan musim panas di Kastil Balmoral di Scotland . Ratu berusia 87 tahun ini dijadualkan tampil dalam festival tradisional setempat pada Sabtu (7/9).

Kes pencubaan penerobosan ini merupakan salah satu kes yang paling serius yang pernah terjadi di England sejak tahun 1982 lalu. Saat itu, seorang pengangguran Michael Fagan bertinjauan masuk ke dalam kamar Ratu Elizabeth II ketika sang ratu sedang tidur.

Fagan   masuk dengan memanjat tembok istana melalui paip air. Fagan sempat mengobrol selama 10 minit dengan sang ratu sebelum akhirnya sang ratu memberitahu pengawalnya ketika Fagan meminta sebatang rokok.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar